Het Reisverslag Deel 1

1-2-3

Stephan: woensdag 13 april 2005, Het zal de meesten niet zijn ontgaan... nog 8 dagen en dan ben ik er even tussenuit voor een fietstocht! Woensdag 20 april vlieg ik via Qatar, Beijing en Chengdu naar Tibet om daar, samen met Hans Breuer en Marcel de Pauw een uitdaging aan te gaan op het dak van de wereld. Per moutainbike proberen we 1000 kilometer af te leggen op zo’n beetje de hoogst gelegen route ter wereld. Het is geen georganiseerde reis, we rijden op onze eigen fietsen, met een eigen schema, met bepakking en tent. De route ligt op een hoogte tussen 4.200 en 5.200 meter en voert over de hoogvlaktes en bergpassen van de Himalaya.We vliegen met z’n vijven. Hans z’n vrouw Marianne en Irma Overbeek (vriendin van Hans en Marianne) gaan ook mee naar Tibet. Zij fietsen niet maar trekken met een LandCruiser en rugzak door Tibet om o.a. het Basecamp Mount Everest te bezoeken. Onderweg zullen wij Marianne en Irma op diverse plekken tegenkomen. Als het werkelijk allemaal lukt en Boeddha is ons goed gezind, dan arriveren we rond 23 mei per fiets in Kathmandu, Nepal.
Marcel: woensdag 13 april 2005, Volgende week om deze tijd hebben we zekerheid over de vraag of de fietsen zonder problemen mee kunnen in het vliegtuig. Volgende week over een uurtje (12 uur) beginnen we aan onze eerste luchtetappe die uiteindelijk moet eindigen in Lhasa. Hiervoor moest eerst nog wel een vlucht van Chengdu (China) naar Lhasa worden geregeld. Gelukkig ga ik met een paar "oude rotten "op reis die ook heel erg handig zijn in emailverkeer. Dus dat komt allemaal goed.
Vorige week vrijdag in de studio van Hans de tent geprobeerd. Hij "lijkt "groot genoeg. De fietsen zullen echter buiten moeten slapen.Zondag een gezellig etentje bij Marian en Hans waarbij het hele reisgezelschap en (in dit geval) de achterblijvende echtgenotes aanwezig waren.Als we in de komende weken 'om de dag " zo'n maaltijd zouden kunnen vinden maak ik me tover het eten geen zorgen...Het is nu echt de puntjes op de voorbereidings i zetten. De fiets zit al in een fietsdoos. Dat ging eigenlijk wonderbaarlijk snel en gemakkelijk.Maandagavond gaat mijn bagage al naar Hans (fiets en tassen) en woensdagmorgen word ik door mijn oude kamergenoot Frans Wermer naar Schoonhoven gebracht.Over de reis kan ik nog wel het volgende melden. Stephan heeft in een schema uitgezet hoe de reis in de tijd gezien waarschijnlijk zal kunnen verlopen. Het gaat dan over een afstand van ongeveer 1000 km. om dagafstanden van 60 km. per dag. (17 dagen) Jullie snappen het al dat wordt géén vakantie maar hard werken wordt. Ik hoop dat we ook nog tijd hebben om van het land te genieten.
Hans: woensdag 13 april 2005, Op 20 april is het weer zover! We gaan weer naar Tibet. Ditmaal om weer met de fiets van Lhasa naar Kathmandu te reizen. Marcel van der Pauw, Stephan Tellier en ik zullen gaan proberen om met de fiets deze afstand van zo'n 1000 kilometer te overbruggen. Marianne gaat de route afleggen met Irma per Landcruiser. We zullen ze regelmatig zien. Het wordt een spannende reis. Bij de routekaart kun je het kaartje met afstanden en af te leggen weg zien.
Hans: donderdag 14 april 2005, Nog 6 dagen... Volgende week is het zover. Woensdag 20 april vliegen we om 12.00 uur naar Peking, Chengdu en dan naar Tibet. We gaan met z'n vijven. Stephan, Marcel, Irma, Marianne en ik. Iedereeen wordt al wat nerveus. Er moet nog een hoop werk gedaan worden voordat je 5 weken weg kan. Je kunt natuurlijk berichtjes in het gastenboek naar ons sturen. Dat vinden we natuurlijk heel leuk. Mailen kan ook maar dan moet je wel onze hotmail-adressen gebruiken. Vanaf zaterdag zitten we in Lhasa. We hopen van jullie te horen.
Stephan: donderdag 21 april 2005 Bericht uit Chengdu Ni Hao! Na 4 vluchten zijn we vanavond om half 7 geariveerd in Chengdu. Totaal 1 + 6 + 8 + 3 uur = 18 uur echte vliegtijd! Het was bij jullie 12.30 uur, het tijdsverschil in heel China (en ook Tibet) is 6 uur. Ik had er een paar maanden geleden nog nooit van Chengdu gehoord maar het is een miljoenenstad in het zuidwesten van China. Met alles wat je van een grote Chinese stad mag verwachten: smog, toeterende auto's, massa's fietsers en veel neonverlichting. Het is warm en klam, al gauw een graadje of 20. Het was bij aankomst niet zonnig, ik dacht mist, maar het is smog is mij verteld. De stad is zeer enerverend. Zowel in het vliegtuig, in het hotel als op straat hoor je links en rechts Chinezen die boeren en rochelen (ik voel mij thuis...). In het vliegtuig schroomde een Chinese medepassagier niet om in het gangpad een fraaie 'Quattro Stagioni' neer te leggen. Ja, er was redelijk wat turbulentie, zijn spuugzakje had hij ook al vol. De fietsen hebben we kunnen achterlaten op een depot op de airport. Voor zover ik heb kunnen zien hebben ze het (tot nu toe...) overleefd. Zaterdagmorgen om half 9 lokale tijd vliegen we door naar Lhasa, de hoofdstad van Tibet. Daar gaat het avontuur pas beginnen! We slapen vannacht en morgen in het Traffic Hotel in het stadscentrum. We hebben zojuist onder een sterrenhemel op het dakterras voortreffelijk Thais (!) gegeten en geproost met een paar flessen bier. Zo meteen even een flinke douche en knorren. We zijn erg moe. Morgen de stad in.
Marcel: donderdag 21 april 2005 Ni hao! (Chinees voor Hallo!) In een gezellig hok met aan aantal computers en een tl-balk gelegenheid om jullie te verhalen hoe de reis tot op heden is verlopen. Vandaag en gisteren vier vluchten achter de kiezen met evenzovele overstappen. Maar gelukkig hebben we een heel goede akela bij ons die dat allemaaal geregeld heeft. We moesten soms zelfs doorlopen en hoorden de deur achter ons in het vliegtuigslot vallen. bijna alle keren gezellig bij elkaar. Nu is Chengdu the place to be (sterker nog we zijn er... ) Na de thai (lekker op een terras buiten) zitten we nu met zijn vijven het contact met het thuisfront te onderhouden. Chengdu, een plaats van miljoenen inwoners met de daarbij behorende smog; maar toch ook lekker buiten lopen. we hebben onze fietsen kunnen "stallen" in een kantoor op het vliegveld en zijn nu met de taxi naar het hotel gegaan (Traffic Hotel) Morgen (vrijdag) de stad in en dan zaterdagmorgen weer naar het vliegveld voor de laatste etappe naar Lhasa. dan begint de vankantie pas echt, hoewel dit ook al heel leuk is. We zijn benieuwd of de voorgenomen plannen allemaal uitrgevoerd kunnen worden. De komende tij zullen we hopelijk nog wel tijd hebben om ergens een internetcafé te vinden. Ik denk dat het handiger is het dagboek zo nu en dan te bekijken want daar komen dan ook de verhalen in de staan. Voor dit moment (3 over 11 's avonds) gaat de staande dienst over in de horizointale dienst.
Hans: donderdag 21 april 2005, Nihao! We hebben vier vluchten achter de rug en zijn nu aangeland in Chengdu in China. We hebben maar gemiddeld zo'n uurtje moeten wachten voor de volgende aansluiting. Briljant dus! In Chengdu staan nu nog veel meer beton als vorig jaar. Iemand vertelde mij dat ze vroeger heel China wilde bedekken met een dikke laag beton als beschermend kapsel tegen aardbevingen. Toen kwam er iemand met het idee dat je misschien in dat beton wel zou kunnen wonen. Zo is het gegaan! We hebben net bij de Thai gegeten en het was erg lekker. We zijn moe en overmorgen komt de laatste vlucht naar Lhasa eraan. De fietsen hebben we op het vliegveld neergekwakt in een of ander kantoortje. In ieder geval; Bedankt voor alle reacties in het gastenboek!!! Dat vinden wij fantastisch!!! Misschien morgen weer een mailtje! We gaan even slapen!
Hans: vrijdag 22 april 2005, We zitten in Chengdu, in een tot de rand gevulde stad met smog. De zon schijnt hier nooit echt. Je ziet een lichtere plek in de wolken. Vanochtend hebben we een paar Giant fieten gehuurd en hebben we in het centrum bij Sammy onze tickets naar Lhasa opgehaald. Daarna hebben we de stad bekeken. En we hebben groot nieuws! Het rochelen heeft in volle hevigheid een gigantische comeback doorgemaakt. Je bent even een jaartje weg en je ziet dat er erg veel veranderd is. Chinezen zijn de onovertroffen meesters van het rochelen. Niet zomaar een beetje voor de kat zijn viool weg staan spugen...Nee, je ontwikkelt je rochel vanuit achter je huig met een schrapend geluid alsof je een tractor opstart. Dan verzamelt de Chinees vervolgens al het orale vocht wat er van lippen tot slokdarm in het lichaam voorkomt en dan smijt hij het met hoge snelheid met extra kracht ergens in het tapijt van een restaurant of gewoon achter je wanneer je staat in te checken op een vliegveld. Steef en ik hebben de rochels van dichtbij bestudeerd maar het is niet zomaar iets. Een goede Chinese rochel is smaragd-groen met een klein stukje erin dat lijkt op een kruidnagel. Daar omheen zit iets van een dikke gelatinelaag kleverige laag dat aan elkaar hangt met dikke draden montagekit. Wonderbaarlijk goedje. In ieder geval zal SARS wel weer binnenkort de kop opsteken. Voor de rest is het zweterig warm en is een douche hier erg welkom.
Hans: zondag 24 april 2005, Tashi Deleg, We zitten in Lhasa, Tibet. Gisteren vertrokken we om 05.45 uur uit ons hotel naar het vliegveld. De avond daarvoor waren we die gigantische stad Chengdu nog ingegaan om te gaan eten. Daarvoor hebben we nog een uurtje of twee "The English Corner" bezocht. Dat is een klein pleintje aan de rivier waar Chinese studenten engels leren. Ze werden haast aangevlogen. Iedereen wilde wel even een paar woordjes engels met ons wisselen. Fantastische ervaring en jammer dat mijn vriend Dick Kros er niet bij was want de vrouwen leken bijna allemaal op Gong Li in haar beste dagen. De vlucht naar Lhasa was weer spectuculair. We vlogen in een redelijk vliegtuig over de Himalaya. Type kist weet ik niet meer. Stephan stond vrijwel de hele reis met zijn videocamera tegen het kleine ruitje om het fantastische landschap te filmen. We landen na een uur en drie kwartier in Lhasa. We voelden direct dat we op een flinke hoogte zaten. We vroegen aan de buschauffeur of de fietsen meekonden en hij maakte direct duidelijk dat dat geen probleem was. Twee onderin de bus en toen er geen plaats meer was, ging mijn fiets in het gangpad. Vastgebonden fiets in de veiligheidgordels op weg naar Lhasa. Onderweg moest iedereen veel plassen i.v.m. die hoogte en veel drinken om problemen te voorkomen. Onderaan de Potala werden we eruit gegooid en Steef en ik liepen naar ons hotel. De dames en marcel namen een riksja met de fiets van Marcel achterop. Alles kan hier! Een looptocht van zo'n twee kilometer putten ons helemaal uit. Na een drankje hebben we fietsen in elkaar gezet en zijn we op bed gaan liggen. Ik vroeg Steef en Marcel of zij zin hadden om even in de oude stad rond te lopen. Na een half uurtje wilden ze terug. Ze waren zeer diep onder de indruk en moesten dit toch even verwerken. Het blijft een bijzondere ervaring om hier te zijn. Vanmiddag ben ik een tempel ingegaan waar honderden pelgrims zaten te bidden op de binnenplaats. Fantastisch gezicht. Iedereen wilde even aan je haartjes op je arm voelen of mijn baard aanraken. En maar lachen, die Tibetanen. Misschien dat er vanavond weer foto's op de website worden gezet. Marcel en Stephan hebben de dag een beetje rond het hotel doorgebracht. Marcel heeft last van de hoogte en Steef was erg moe. Vrij normaal als je weet watvoor invloeden ze doormaken.
Hans: zondag 24 april 2005, Morgenavond, maandag dus zal Ruud Broekhuizen tussen 20.00 en 21.00 uur een interviewtje afnemen voor onze lokale radio, Radio Zilverstad. Het is te beluisteren via Radio Zilverstad op 87.6 mHz op de kabel in Schoonhoven. Wanneer je niet in Schoonhoven woont, kun je het via het internet horen op www.radiozilverstad.nl. Je moet dan even het logo "LIVE ON AIR" klikken. Wanneer je in Schoonhoven woont, dan raden Ruud en ik aan om het gewoon via de radio te beluisteren. Het internet kan een beperkt aantal luisteraars aan. Luister bovendien altijd naar Ruud Broekhuizen's programma, Zilvermaan! Altijd leuk om naar te luisteren! Bovendien willen wij iedereen bedanken voor de mailtjes. We zitten vaak met z'n vijven over elkaars schouders de mails af te lezen. Klik hier voor interview 1 en hier voor interview 2. Daarna op PLAY drukken!!
Stephan: zondag 24 april 2005, Tashi Deleg! (Hallo in het Tibetaans), Hier een berichtje vanaf het dak. We zijn gisterochtend gearriveerd in downtown Tibet: Lhasa. Erg ver bij jullie vandaan maar zoals jullie lezen, zelfs op 3.700 meter hoogte is er een internetcafe. De internetverbinding is alleen vreselijk traag. Hoe kan het ook anders vanaf die bergtoppen.De anderhalve dag in Chengdu in China was echt ontzettend gaaf. 12 miljoen inwoners waarvan tienduizenden in uniformpjes. Ze zijn er gek op. We hebben op van die Chinese gehuurde fietsjes door de stad gereden. Verkeersregels kennen die Chinezen amper dus het was echt uitkijken. Dat SARS hier ooit is uitgebroken verbaast je eigenlijk niet. De ene helft van de bewoners loopt met monddoekjes, de andere helft rochelt en hoest er lekker op los. Zelfs in de winkels vliegen de fluimen om je oren. Natuurlijk, het is cultuur. Gisterochtend begon het echte werk. Om half 6 naar de airport van Chengdu, fietsen uit het depot en inchecken. Kun je je voorstellen; drie moutainbikes door het rontgenapparaat. Hadden ze nog nooit gezien. En ik mocht voor de zesde keer mijn schoenen uittrekken bij de controle. Bij alle tussenlandingen zijn we trouwens uitgebreid gefouilleerd. De vlucht van Chengdu naar Lhasa voerde over de besneeuwde toppen van de Himalaya en was zo waanzinnig mooi! Muziek vanuit mijn i-pod deed de rest. Ik heb me suf gefotografeerd en gefilmd. Bij aankomst kregen we gelijk last van de ijle lucht Met een bus waarin de fietsen ternauwernood pasten reden we in twee uur naar Lhasa. In Lhasa zijn we terecht gekomen in het Kirey Hotel. Een echt pension voor trekkers en packers. Het kost maar 80 Yuan per nacht (is plm. 8 euro) maar je hebt een eigen plee (en niet zo'n gat in de grond). Nee absoluut geen luxe maar daar komen we niet voor. We hebben allemaal een beetje last gekregen van de hoogte. Varierend van duizeligheid en een bonkend hart tot beroerde koppijn.Lhasa is zeer indrukwekkend en alles wat ik zie grijpt mij naar de strot. De mensen zijn hier zo ontzettend aardig. Elke Tibetaan lacht, hoe arm de mensen hier ook zijn. Ze lijken absoluut niet op Chinezen maar eerder op Indianen of Eskimo's. Donkerbruin met rode wangen. Een rondje over de Barkhor road rond de Jokhang tempel is iets wat ik mijn leven nooit meer zal vergeten. Ik ben diep geroerd door de 'prostenerende' monniken en pelgrims met hun gebedsmolens. Deze reis gaat nog veel met mij doen!